Tsiviilkriisi ja riigikaitse seadus
Kriisiõiguse revisjoni tulemusena valminud eelnõu, mis koondab kehtivad kolm seadust (riigikaitseseadus, erakorralise seisukorra seadus ja hädaolukorra seadus) tervikuks. Eelnõu lihtsustab põhiseaduses nimetatud erikordadeks (eriolukord, erakorraline seisukord, sõjaseisukord) valmistumist, juhtimist ja süstematiseerib nende lahendamiseks kohaldatavaid meetmeid. Suurendab kriisideks valmisolekut kogu laia riigikaitse ulatuses. Tekib terviklik õigusruum ühtse mõisteaparaadiga ja ühetaolise lahendamise korraldusega. Kasutusele võetakse tsiviil- ja riigikaitsekriise ühendav koondnimetus „kriisiolukord“ ning seniseid riigikaitseülesandeid, ülesandeid hädaolukorras ja elutähtsaid teenuseid ühendav termin „püsiv kriisiülesanne“. Püsiva kriisiülesandega asutused osalevad ühtses planeerimisprotsessis, ja tagavad uue ülesandena oma toimepidevuse, st mõtlevad läbi personali kriisirollid, tagavad kriisi lahendamiseks või mõjude leevendamiseks vajalikud vahendid-varud ja tegelevad võimalike riskide maandamisega. Kriisiülesanne suurendab laia riigikaitse osaliste rolliselgust kriisides. Muuhulgas seatakse selgemad ootused ja ülesanded kriisi lahendajatele: valitsusele, ametiasutustele, KOV-idele ning elutähtsa teenuse osutajateledele. KOV-idel tuleb kriisiolukorras keskenduda ennekõike elutähtsate teenuste tagamisele (veevarustus, kanalisatsioon, kaugküte, teede korrashoid), oma territooriumil evakuatsioonikohtade määramisele ja kasutuselevõtmisele ning ulatuslikule evakuatsioonile kaasaaitamisele (sh toidu ja joogivee võimaldamisele) ning olulisemate sotsiaal- ja haridusteenuste pakkumisele. Senised erikorrad „hädaolukord“ ja „kõrgendatud kaitsevalmidus“ kaovad, viimane asendatakse erikorraga „kriisiolukord“. Seda saab kasutada, kui on vajalik lahendada suure mõjuga tsiviilkriisi või tagada riigikaitse. Kriisiolukorra ajal tuleb valitsusel tagada mitme asutuse või isiku tegevuse koordineeritust, saab rakendada isiku põhiõigusi ning -vabadusi piiravaid meetmeid, kaasata tavapärasest rohkem võimeid, vahendeid ja varusid. Kriisiolukorra lahendamist juhib peaminister. Kriisideks valmistumisel plaanide koostamiseks tekib üks protsess, iga osaline saab koostada ühe plaani nii kriisiolukorraks kui selle lävendi alla jäävateks väiksemateks sündmusteks või kriisideks. Hakatakse koostama uut planeerimisdokumenti – Vabariigi Valitsuse kriisiplaani, mis koondab seni eraldiseisva protsessina olnud tsiviilkriisideks ja riigikaitsekriisideks valmistumise ja nende lahendamise. Koonddokumendi sees säilib senine riigi kaitsetegevuse kava. Kriisiülesannetega seotakse ka kriisiülesandega ameti- ja töökohad, mille aluseks on praegu kehtiv riigikaitseliste ameti- ja töökohtade regulatsioon. Kriisiülesannetega ameti- ja töökohad on kasutatavad nii tsiviil- kui riigikaitselises kriisis. Seotakse finantskriiside lahendamine üldise kriisilahendamise süsteemiga ja antakse Vabariigi Valitsusele õigus tagada finantssektori stabiilsus, kui Ühtne Kriisilahendusnõukogu ei ole õigel ajal meetmeid tarvidusele võtnud. Sisejulgeolekuasutuste töö erakorralises ja sõjaseisukorras isikute kinnipidamisel, vahistamisel, jälitustoimingute lubade vormistamisel jne muutub oluliselt paindlikumaks, nt vahistamismääruse vormistamiseks on tavapärase 48 tunni asemel erakorralises ja sõjaseisukorras aega 7 päeva. Nähakse ette kohaliku omavalitsuse korraldusega seotud erisused erakorralise ja sõjaseisukorra ajal (nt volikogu kokkukutsumise ja hääletamisega seonduvad erisused ning eelarveliste vahenditega seotud erisused). Sätestatakse nii kriisideks valmistumiseks kui ka nende lahendamiseks vajaliku teabe saamise alused. Eelnõuga kaotatakse ja/või leevendatakse nõudeid mitmetes valdkondades, nt leevendatakse nõudeid sotsiaaltöötajatele ja hooldustöötajatele, nähakse ette erisused perehüvitiste taotlemisel jpm. Laiendatakse riskianalüüsi koostajate, õppuste tegemise kohustuse ja toimepidevuse tagajate ring. Samuti suureneb ettevõtete ring, kellele määratakse püsivad kriisiülesanded. Kehtivas õiguses olemasolevate piiravate meetmete kohaldamise õigust laiendatakse minimaalselt võrreldes kehtivuse kaotavate seadustega (riigikaitseseadus, erakorralise seisukorra seadus, hädaolukorra seadus).
Kirjeldus: Tagasi lükkamine
Tüüp: Avalik
Hääletuse number: 103549
Algus: 10.09.2025, 22:03:49
Lõpp: 10.09.2025, 22:04:09
- Arvo AllerEesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
- Rain EplerEesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
- Mart HelmeEesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
- Martin HelmeEesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
- Helle-Moonika HelmeEesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
- Evelin PoolametsEesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
- Varro VooglaidEesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
- Jaak AabFraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
- Annely AkkermannEesti Reformierakonna fraktsioon
- Yoko AlenderEesti Reformierakonna fraktsioon
- Anti AllasSotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon
- Vladimir ArhipovEesti Keskerakonna fraktsioon
- Andre HanimägiFraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
- Anti HaugasEesti Reformierakonna fraktsioon
- Lauri HussarEesti 200 fraktsioon
- Diana IngerainenEesti 200 fraktsioon
- Züleyxa IzmailovaFraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
- Jüri JaansonEesti Reformierakonna fraktsioon
- Maria Jufereva-SkuratovskiFraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
- Toomas JärveojaEesti Reformierakonna fraktsioon
- Mario KadastikEesti Reformierakonna fraktsioon
- Raimond KaljulaidSotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon
- Madis KallasSotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon
- Meelis KiiliEesti Reformierakonna fraktsioon
- Signe KiviEesti Reformierakonna fraktsioon
- Ando KivibergEesti 200 fraktsioon
- Toomas KivimägiEesti Reformierakonna fraktsioon
- Mait KlaassenEesti Reformierakonna fraktsioon
- Andrei KorobeinikEesti Keskerakonna fraktsioon
- Urmas KruuseEesti Reformierakonna fraktsioon
- Leo KunnasFraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
- Katrin KuusemäeEesti Reformierakonna fraktsioon
- Hanah LaheEesti Reformierakonna fraktsioon
- Alar LanemanFraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
- Maris LauriEesti Reformierakonna fraktsioon
- Mihkel LeesEesti Reformierakonna fraktsioon
- Irja LutsarEesti 200 fraktsioon
- Lauri LäänemetsSotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon
- Tiit MaranSotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon
- Eero MerilindEesti Reformierakonna fraktsioon
- Marko MihkelsonEesti Reformierakonna fraktsioon
- Heljo PikhofSotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon
- Õnne PillakEesti Reformierakonna fraktsioon
- Juku-Kalle RaidEesti 200 fraktsioon
- Mati RaidmaEesti Reformierakonna fraktsioon
- Valdo RandpereEesti Reformierakonna fraktsioon
- Marek ReinaasEesti 200 fraktsioon
- Signe RiisaloEesti Reformierakonna fraktsioon
- Stig RästaEesti 200 fraktsioon
- Luisa RõivasEesti Reformierakonna fraktsioon
- Priit SibulIsamaa fraktsioon
- Pipi-Liis SiemannEesti Reformierakonna fraktsioon
- Riina SikkutSotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon
- Riina SolmanIsamaa fraktsioon
- Kalev StoicescuEesti 200 fraktsioon
- Timo SuslovEesti Reformierakonna fraktsioon
- Margit SutropEesti Reformierakonna fraktsioon
- Aivar SõerdEesti Reformierakonna fraktsioon
- Peeter TaliEesti 200 fraktsioon
- Kadri TaliEesti 200 fraktsioon
- Tarmo TammEesti 200 fraktsioon
- Tanel TeinEesti 200 fraktsioon
- Urve TiidusEesti Reformierakonna fraktsioon
- Madis TimpsonEesti Reformierakonna fraktsioon
- Vilja ToomastEesti Reformierakonna fraktsioon
- Toomas UiboEesti 200 fraktsioon
- Mart VõrklaevEesti Reformierakonna fraktsioon
- Kristina Šmigun-VähiEesti Reformierakonna fraktsioon
- Ester KaruseFraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
- Liina KersnaEesti Reformierakonna fraktsioon
- Rene KokkEesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
- Eerik-Niiles KrossEesti Reformierakonna fraktsioon
- Tõnis LukasIsamaa fraktsioon
- Andrus SeemeEesti Reformierakonna fraktsioon
- Aleksandr TšaplõginEesti Keskerakonna fraktsioon
- Vadim BelobrovtsevEesti Keskerakonna fraktsioon
- Enn EesmaaFraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
- Peeter ErnitsFraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
- Ants FroschFraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
- Kalle GrünthalFraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
- Aleksei JevgrafovEesti Keskerakonna fraktsioon
- Jaanus KarilaidFraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
- Tanel KiikFraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
- Aivar KokkIsamaa fraktsioon
- Anastassia Kovalenko-KõlvartEesti Keskerakonna fraktsioon
- Helmen KüttSotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon
- Kalle LaanetEesti Reformierakonna fraktsioon
- Lauri LaatsEesti Keskerakonna fraktsioon
- Mart MaastikIsamaa fraktsioon
- Andres MetsojaIsamaa fraktsioon
- Tõnis MölderFraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
- Siim PohlakEesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
- Anti PoolametsEesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
- Henn PõlluaasFraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
- Reili RandSotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon
- Urmas ReinsaluIsamaa fraktsioon
- Maido RuusmannEesti Reformierakonna fraktsioon
- Kersti SarapuuFraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
- Helir-Valdor SeederIsamaa fraktsioon
- Kristo Enn VagaEesti Reformierakonna fraktsioon
- Jaak ValgeFraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
- Algtekstid asice
- EIS teade
- Eelnõu
- Eelnõu docx
- Eelnõu pdf
- Kaaskiri
- Seletuskiri
- Seletuskiri docx
- Seletuskiri pdf
- Seletuskirja lisa 1 (elutähtsate teenuste määramise kriteeriumid)
- Seletuskirja lisa 1 (elutähtsate teenuste määramise kriteeriumid) pdf
- Seletuskirja lisa 2 (rakendusaktide kavandid)
- Seletuskirja lisa 2 (rakendusaktide kavandid) docx
- Seletuskirja lisa 2 (rakendusaktide kavandid) pdf
- Seletuskirja lisa 3 (piiravate meetmete kokkuvõte)
- Seletuskirja lisa 3 (piiravate meetmete kokkuvõte) docx
- Seletuskirja lisa 3 (piiravate meetmete kokkuvõte) pdf
- Seletuskirja lisa 4 (parandatavad kitsaskohad)
- Seletuskirja lisa 4 (parandatavad kitsaskohad) docx
- Seletuskirja lisa 4 (parandatavad kitsaskohad) pdf
- Seletuskirja lisa 5 (märkused ja ettepanekud)
- Seletuskirja lisa 5 (märkused ja ettepanekud) docx
- Seletuskirja lisa 5 (märkused ja ettepanekud) pdf
- Seletuskirja lisa 6 (kooskõlastustabel)
- Seletuskirja lisa 6 (kooskõlastustabel) docx
- Seletuskirja lisa 6 (kooskõlastustabel) pdf
- Seletuskirja lisa 7 (teavituse skeem)
- Seletuskirja lisa 7 (teavituse skeem) pdf
- Seletuskirja lisa 8 (kriisi- ja sõjaaja ametikohad)
- Seletuskirja lisa 8 (kriisi- ja sõjaaja ametikohad) docx
- Seletuskirja lisa 8 (kriisi- ja sõjaaja ametikohad) pdf
- Täiendav kaaskiri
- Täiendav materjal asice
- Täiendava materjali lisa 1 (seadusest üldisemalt)
- Täiendava materjali lisa 2 (seadus kaitsevaldkonnas)
- Täiendava materjali lisa 3 (inforuumi ja ajakirjanduse olulisus kriisides (sh sõjaolukorras))
- Täiendava materjali lisa 4 (sise- ja elanikkonnakaitse valdkond)
- Täiendava materjali lisa 5 (kohalike omavalitsuste ülesanded)
- Täiendava materjali lisa 6 (nõuded, mis leevenevad või kaovad)
- Protokoll asice
- Protokoll